کارگاه مبانی و اصول اجرای موسیقی استاد شریف لطفی برگزار شد

 

به همت انجمن موسیقی استان لرستان و انجمن فیلارمونیک ایران با همکاری واحد آموزش و پژوهش موسیقی حوزه هنری استان لرستان؛ کارگاه مبانی و اصول اجرای موسیقی استاد شریف لطفی 19  و 20 آذرماه 1398 برای نخستین بار در خرم آباد برگزار شد.

ارتقا سطح علمی هنرمندان، لازمه پیشرفت هنر در استان لرستان

امین عباسیان رییس انجمن موسیقی استان لرستان ضمن خیرمقدم به استاد شریف لطفی و تشکر از میزبانی گرم هنرمندان لرستانی، گفت: برای نخستین بار لرستان میزبان حضور هنرمند فرهیخته استاد شریف لطفی است و بنده به خود می بالم که افتخار حضور در مکتب ایشان را دارم. این دور از کارگاه طی دو جلسه برگزار می شود. جلسه اول نشست خصوصی با مربیان موسیقی استان و جلسه دوم سخنرانی عمومی  است که حضور برای هنرمندان، مربیان، هنرجویان و عموم مردم آزاد است.  عباسیان با اشاره اینکه لازمه پیشرفت هنر در استان لرستان؛ ارتقا سطح علمی هنرمندان است، اظهار داشت: همگی ما می بایست برگزاری چنین کارگاه های آموزشی را غنیمت بشماریم چر اکه با شرکت در چنین کارگاه هایی نه تنها سطح سواد موسیقیایی ارتقا می یابد بلکه می توان از تجارب اساتید بنام بهره مند شد. استاد لطفی از جمله هنرمندانی است که به کشورهای زیادی سفر کرده اند و با موسیقی بین الملل آشنایی دارند و هم اکنون با کوله باری از تجربه مهمان ما هستند.

 

شریف لطفی آهنگساز،نوازنده هورن، پداگوژیست موسیقی، رهبر ارکستر از استادان دانشگاه هنر تهران است.

شریف لطفی متولد ۲۶اردیبهشت ۱۳۲۹ اهل رشت ؛ پس از دریافت دیپلم و لیسانس موسیقی از هنرستان عالی موسیقی تهران با دریافت بورس تحصیلی دولتی به عنوان دانشجوی ممتاز، تحصیلات خود را در آکادمی موسیقی شهر هامبورگ آلمان در زمینه پداگوژی موسیقی و رهبری ارکستر به پایان رساند و پس از بازگشت به ایران مشغول به فعالیت در حوزه موسیقی شد. از برخی فعالیت های برجسته وی که در کارنامه هنری اش خوش می درخشد می توان به دوره ریاست هنرستان عالی موسیقی تهران(1385)، بنیانگذار دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران، نخستین عضو و از بنیانگذاران شورای ارزشیابی هنرمندان کشور، رهبری ارکستر سمفونیک فرهنگسرای بهمن(1359)، بنیانگذاری مجدد و رهبری ارکستر فیلارمونیک تهران پس از انقلاب ۱۳۵۷، عضویت در هیئت تحریریه و مسئول بخش موسیقی «فصلنامه هنر»، تألیف کتاب «روش نوین مبانی اجرای موسیقی» کتاب سال برگزیده در سال ۱۳۸۱، عضویت در هیئت واژه گزینی موسیقی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و برنده جایزه جشنواره فیلم فجر برای موسیقی فیلم مادیان (علی ژکان) اشاره کرد.

برخورداری از مهارت های بنیادین و اسکلتی هنر موسیقی تحت تاثیر مبانی نظری و عملی آن است

لطفی با بیان اینکه هنر موسیقی زمانی رشد و نمو می باید که مبانی نظری و عملی آن را صحیح بیاموزیم، گفت: انتقال خصایص موروثی از نسلی به نسل دیگر از طریق عامل (DNA) موجود در سلول ها امری است که علم بر آن صحه گذاشته است.  به همین دلیل ممکن است که انسان برخی از خصوصیات برجسته والدین یا اجداد خود را از طرق ژن، کسب کند و در زمینه ای خاص به استعدادی درخور توجه دست یابد و یا اینکه با مهیا بودن زمینه های مناسب از بدو تولد به مرور زمان از طریق ارتباط غیرمستقیم در برخی موارد ناخودآگاه به کسب ذهنیت های لازم نایل آید، بی آنکه از چهارچوب تعلیماتی ویژه و آموزشی مستقیم بهره مند شده باشد. اما سومین حالت، ناظر به مجموعه تعلیمات مدونی است که فرد به طور منظم و مستمر در جریان آن قرار می گیرد.  در این حال وابستگی او به منابع تعلیم دهنده نظیر مربی، کتاب و ... انکارناپذیر است. مجموعه موارد اشاره شده را می توان  اکتساب از راه توارث، اکتساب از راه آموزش غیرمستقیم و مستقیم  نامید که علی رغم توصیه های لازم بر توجه داشتن به مراحل اول و دوم در آموزش موسیقی، لازم است در مرحله سوم (اکتساب از راه آموزش مستقیم) بر تقویت بنیه ذهنی فراگیرنده توجه بسیار داشته باشیم زیرا در این مرحله می توان در ذهن فراگیرندگان موسیقی، بسیاری از کمبودهای مراحل قبلی آنان را جبران کرد. در هر حال یک نوازنده، خواننده، رهبر ارکستر، آهنگساز، موسیقی شناس و ... لازم است از آغاز راه فراگیری موسیقی و پیش از پرداختن به تخصص ویژه خود، در مسیر ارتباط با مبانی نظری و عملی موسیقی و یک "ساز" برای اجرای موسیقی قرار گیرد تا از مهارت های بنیادین و اسکلتی این هنر برخوردار شود.

لطفی اولین قدم در ابتدای راه فراگیری هنر موسیقی را دستیابی به توان تقلید دقیق و صحیح اصوات حاصل از اجرای الگوهای ریتم دانست. قدم دوم و سرآغاز ارتباط هنرجویان با دومین مورد از مباحث بنیادین موسیقی اصوات موسیقیایی و در نهایت موسیقی را از جمله هنرهایی که با زمان رابطه تنگاتنگ دارد معرفی کرد.

لطفی با اشاره به شیوه های صحیح تدریس موسیقی گفت: مربی خوب مربی است که هدف هنرجو را از به کلاس موسیقی آمدن  درست تشخیص بدهد برخی فقط به موسیقی علاقه دارند، برخی به اصل نوازندگی. دسته ای علاقه دارند به شیوه آموزش قدیمی که در ایران رایج بوده موسیقی را فرا بگیرند و برخی به شیوه روز دنیا. من و شمای مربی نباید هنرجو را محدود و مجبور به یادگیری شیوه خاصی کنیم که در اینصورت حتما نتیجه عکس خواهد داشت و هنرجو رفته رفته از یادگیری موسیقی سر باز می زند.

 

در ادامه سخنرانی استاد لطفی جلسه پرسش و پاسخ بین استاد و حضار برگزار شد.

کارگاه آموزشی با گرفتن عکس یادگاری و پذیرایی پایان یافت.